10 Şubat 2012 Cuma

Sağlık Bakanlığı teşkilatındaki üç ayrı araştırmacı tipi üzerine bir değerlendirme

Özelleştirme ile başlayan ve KHK'ler ile devam eden eski müdürler araştırmacı yapma furyası artık iyice içinden çıkılmaz bir hal almıştır.
Aynı Kurumda ama değişik kanunlarla araştırmacı yapılanlar aynı ünvanı taşımaları ve aynı görevi yapmalarına rağmen alıkları ücretlerde farklılıklar olmaktadır.
Sağlık Bakanlığında çalışan bir araştırmacı arkadaşımızın bu ücret farklılıkları üzerine yapmış olduğu bir çalışmayı sizlerle paylaşıyoruz

Değerli Arkadaşlar;(***)
Sağlık Bakanlığında son zamanlarda Yasal olmakla birlikte, haksızlığa, eşitsizliğe, adaletsizliğe, mobing uygulamalara meydan veren düzenlemeler ve uygulamalardan anladığımı, dilim döndüğünce sizlerle paylaşmak istedim.4046 sayılı yasanın-22. Maddesinde; Araştırmacı olarak atanalar için;
“Bu madde hükümlerine göre kamu kurum ve kuruluşlarına nakledilen sözleşmeli personel ile iş kanunlarına tabi personele, Devlet Personel Başkanlığına bildirildikleri tarihteki kadro ve pozisyonlarına ilişkin olarak bildirim tarihi itibarıyla almakta oldukları sözleşme ücreti, ücret (fazla mesai ücreti hariç), ikramiye, bankacılık tazminatı, ek ücret, ek ödeme, teşvik ödemesi ve benzeri adlarla yapılan ödemelerin toplam net tutarının (bu tutar sabit bir değer olarak esas alınır); nakledildiği kurum veya kuruluştaki kadro veya pozisyonlara ilişkin olarak yapılan aylık, ek gösterge, ikramiye, her türlü zam ve tazminatları (ek tazminat ve bankacılık tazminatı dahil), makam tazminatı, temsil tazminatı, görev tazminatı, sözleşme ücreti, ücret, ek ücret, ek ödeme, teşvik ödemesi, döner sermaye payı ve benzeri adlarla yapılan her türlü ödemelerin (fazla mesai ücreti, fiilen yapılan ders karşılığı ödenen ek ders ücreti hariç) toplam net tutarından fazla olması halinde, aradaki fark tutarı, herhangi bir vergi ve kesintiye tâbi tutulmaksızın fark kapanıncaya kadar ayrıca tazminat olarak ödenir. Atandıkları kurumdaki kadro unvanı veya pozisyonlarında isteğe bağlı olarak herhangi bir değişiklik olanlarla, başka kurumlara geçenlere fark tazminatı ödenmesine son verilir.
399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (1) sayılı cetvelde belirtilen kadrolarda görev yapmakta iken nakle tabi tutulan personelin (bu Kanuna göre anonim şirket halinde birleştirilen kuruluşlardaki personel dahil), Devlet Personel Başkanlığına bildirildikleri tarihteki kadrolarına ilişkin olarak bildirim tarihi itibarıyla almakta oldukları aylık, ek gösterge, zam, özel hizmet tazminatı, makam tazminatı, temsil tazminatı, görev tazminatı bir bütün olarak, göreve başladıkları tarihi izleyen aybaşından geçerli olmak üzere üç yıl süre ile saklı tutulur ve şahsa bağlı haktan yararlanılan süreler 5434 sayılı Kanunun ek 68 inci ve ek 73 üncü maddelerinde belirtilen sürelerin hesabında (daha önce nakledilenler dahil) dikkate alınır. 
663 Sayılı KHK'de il Sağlık Müdürlüğünde Araştırmacı kadrosuna atanmış sayılanlar için;“Birinci fıkra uyarınca atanan veya atanmış sayılan personelin yeni kadrolarına atandıkları veya atanmış sayıldıkları tarih itibarıyla eski kadrolarına ilişkin olarak en son ayda sözleşme ücreti, aylık, ek gösterge, ikramiye (bir aya isabet eden net tutarı), her türlü zam ve tazminatları, makam tazminatı, temsil tazminatı, görev tazminatı, ek ücret, ek ödeme ve benzeri adlarla yapılan her türlü ödemelerin (ilgili mevzuatı uyarınca fiili çalışmaya bağlı fazla mesai ücreti ve performansa bağlı döner sermaye ek ödemesi hariç) toplam net tutarının (Bu tutar sabit bir değer olarak esas alınır.); yeni atandıkları veya atanmış sayıldıkları kadrolara ait aylık, ek gösterge, ikramiye (bir aya isabet eden net tutarı), her türlü zam ve tazminatları, makam tazminatı, temsil tazminatı, görev tazminatı, ek ücret, ek ödeme ve benzeri adlarla yapılan her türlü ödemelerin (ilgili mevzuatı uyarınca fiili çalışmaya bağlı fazla mesai ücreti ve performansa bağlı döner sermaye ek ödemesi hariç) toplam net tutarından fazla olması halinde aradaki fark tutarı, herhangi bir vergi ve kesintiye tâbi tutulmaksızın fark kapanıncaya kadar ayrıca tazminat olarak ödenir. Atandıkları veya atanmış sayıldıkları kadro unvanlarında isteğe bağlı olarak herhangi bir değişiklik olanlarla, kendi istekleriyle başka kurumlara atananlara fark tazminatı ödenmesine son verilir.”
663 Sayılı KHK'de Hastane Birliklerinin kurulmasından sonra oluşacak Araştırmacı kadrosuna atanmış sayılanlar için;“Birinci fıkra uyarınca ekli (3) sayılı listede ihdas edilen kadrolara atananların bu kadrolara atandıkları veya atanmış sayıldıkları tarih itibarıyla eski kadrolarına ilişkin olarak en son ayda sözleşme ücreti, aylık, ek gösterge, ikramiye (bir aya isabet eden net tutarı), her türlü zam ve tazminatları, makam tazminatı, temsil tazminatı, görev tazminatı, ek ücret, ek ödeme ve benzeri adlarla yapılan her türlü ödemelerin (ilgili mevzuatı uyarınca fiili çalışmaya bağlı fazla mesai ücreti ve performansa bağlı döner sermaye ek ödemesi hariç) toplam net tutarının (Bu tutar sabit bir değer olarak esas alınır.); yeni atandıkları veya atanmış sayıldıkları kadrolara ilişkin aylık, ek gösterge, ikramiye (bir aya isabet eden net tutarı), her türlü zam ve tazminatları, makam tazminatı, temsil tazminatı, görev tazminatı, ek ücret, ek ödeme ve benzeri adlarla yapılan her türlü ödemelerin (ilgili mevzuatı uyarınca fiili çalışmaya bağlı fazla mesai ücreti ve performansa bağlı döner sermaye ek ödemesi hariç) toplam net tutarından fazla olması halinde aradaki fark tutarı, herhangi bir vergi ve kesintiye tâbi tutulmaksızın fark kapanıncaya kadar ayrıca tazminat olarak ödenir. Atandıkları veya atanmış sayıldıkları kadro unvanlarında isteğe bağlı olarak herhangi bir değişiklik olanlarla, kendi istekleriyle başka kurumlara atananlara fark tazminatı ödenmesine son verilir.”
6191 SAYILI SÖZLEŞMELİ ERBAŞ VE ER KANUNU 10-12 MADDELER (YAŞ KARARIYLA İLİŞİKLERİ KESİLENLER HAKKINDAKİ GEÇİCİ 32. MADDE)“İsteyenler, 657 sayılı Kanunun 48 inci maddesindeki genel şartları taşımaları kaydıyla, kamu kurum ve kuruluşlarının araştırmacı unvanlı kadrolarına atanmak üzere Milli Savunma Bakanlığı tarafından mali ve sosyal haklarına esas olacak derece, kademe ve rütbeleri belirtilmek suretiyle Devlet Personel Başkanlığına bildirilir. Anılan Başkanlık tarafından kırkbeş gün içinde kamu kurum ve kuruluşlarına bunların atamaları teklif edilir. Söz konusu teklife ilişkin yazının atamayı yapacak kamu kurum ve kuruluşuna intikalinden itibaren otuz gün içinde ilgili kamu kurum ve kuruluşu tarafından atama işlemlerinin yapılması zorunludur. Atama emri ilgiliye atamayı yapan kamu kurum ve kuruluşu tarafından 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ edilir. İlgililerin işe başlama sürelerine ve işe başlamama hâlinde yapılacak işlemlere ilişkin olarak 657 sayılı Kanunun 62 nci ve 63 üncü maddelerinin hükümlerinin uygulanmasından atamayı yapan kamu kurum ve kuruluşu sorumludur. Kamu kurum ve kuruluşları atama ve göreve başlatma işlemlerinin sonucunu en geç onbeş gün içinde Devlet Personel Başkanlığına bildirir. Bunlara statüsüne göre bu Kanun hükümleri uyarınca karargâhta görevli emsali sınıf, rütbe ve kıdemdeki subay veya astsubaya ödenmekte olan aylık ve diğer mali haklar (tayın bedeli ve fiilen çalışma karşılığı yapılan ödemeler hariç) ödenir. Aylıklar, emsalleri esas alınarak her yıl kademe ilerlemesi, her üç yılda bir derece yükselmesi işlemine tabi tutulur. Bu şekilde yükseltilen aylıklarda, azami rütbe tavanı subaylarda kıdemli albay, astsubaylarda iki kademeli kıdemli başçavuştur. Bunlar bu fıkranın (b) bendi veya (c) bendinin (1) numaralı alt bendi hükümleri çerçevesinde emekliye ayrılabilirler.”
T.C.
SAĞLIK BAKANLIĞI
Müsteşarlık
SAYI : B.10.0.MUS.00.00.00.0/
KONU: Taşra teşkilatının yeniden
yapılandırılması, personel, taşınır
ve taşınmazların tahsisi ve devri
“4- 663 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile Bakanlık taşra teşkilatı araştırmacı kadrosuna atanmış sayılan personelin talepleri, ihtiyaç ve benzeri hizmet gerekleri ile önceki kadrosunun olduğu yer gözönünde bulundurularak İl ve İlçe Sağlık Müdürlükleri ile Sağlık Grup Başkanlıklarında istihdamını,”
şeklinde hükümler mevcuttur.
YUKARIDAKİ KANUN HÜKÜMLERİ İNCELENDİĞİNDE; 4046 ile ATANAN ARAŞTIRMACI'LAR İLE YENİ OLUŞAN ARAŞTIRMACILAR ARASINDAKİ TESPİT EDEBİLDİĞİM FARKLAR:
1- Net maaş Farkı hesaplamasında;
6191 de kışladaki emsallelerinin özlük hakları verildiği için fark hesabı yoktur.
4046 da İFP lin fark kapanıncaya kadar ibaresi olmakla birlikte I. Sayılı cetvele tabi Müdür Yardımcısı ve üstü görevlerdeki personelin şahsa bağlı haklarının 3 yılla sınırlandırma yapılmıştır.
663 de araştırmacı yapılan Hastane Müdürü, Has. Müd. Yardımcısı, Şube Müdürü ve İl Müdür Yardımcılarının fark hesabında fark kapanıncaya kadar ibaresi mevcuttur.
4046 da fark hesabına döner sermaye ödemeleri ve hertürlü ek ödeme dahil edilmiştir.
663 de fark hesabına döner sermaye ödemesi hariç tutulmuştur.
2- Sağlık Bakanlığı yeniden yapılanmayla iligili yayınlamış olduğu KHK ve Genelgede;
663 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile Bakanlık taşra teşkilatı araştırmacı kadrosuna atanmış sayılan personelin talepleri, ihtiyaç ve benzeri hizmet gerekleri ile önceki kadrosunun olduğu yer gözönünde bulundurularak İl ve İlçe Sağlık Müdürlükleri ile Sağlık Grup Başkanlıklarında istihdamını uygun görmüştür.
4046 ile atanan araştırmacılar hakkında ne yapılacağı ile ilgili bir hüküm bulunmamaktadır.
Genelgesindeki bu hükümle, araştırmacı kadrosuna atananların, yeni yapılanmadaki yerleri, eski kadrolarına atanıp atanmayacakları net değildir.
663 ve 4046 ile atanan araştırmacılar şu anda aynı işyerlerinde aynı maaşı almakla birlikte, halen araştırmacı kadrosunda müdürlük yapan ve imza atan araştırmacılar ile helen memur olarak kullanılan araştırmacıların bir arada çalışmasına sebebiyet vermiştir.
3- 663 ve 4046 ile atanan araştırmacılar aynı işyerinde aynı unvanla, aynı maaş ve döner sermayeyi almakla birlikte, sabit maaşlarının hesaplanmasında dikkate alınan enson ayda aldıkları net ücret hesaplamasında,
Sağlık Bakanlığı 4046 ile atananlarda DPB na bildirildiği aydaki her türlü ek ödeme dahil net maaşı, (vergi dilimi % kaç olursa olsun) dikkate almış olmasına rağmen, 663 ile atanan araştırmacıların net maaş hesaplamasında, enson ayda aldıkları brüt maaşa %15 oranlı vergi uygulanmak suretiyle oluşan vergi dilimini baz alarak net ücretini tespit ettiği ve uyguladığı yönde duyumlar almış bulunmaktayım.
Sonuç olarak;
663, 4046 ve 6191 sayılı Kanun ve KHK lerle atanan 3 farklı araştırmacının aynı anda sağlık il müdürlüklerinde çalıştıklarını düşünmek istemiyorum. Olası böyle bir durumda 4046 ile araştırmacı olanlara yapılan yasal haksızlıkları karşılaştırabiline aşk olsun. Bunu göremeyen, bunu anlayamayan veya anlamak istemeyen zihniyete ne denir söylemek istemiyorum. Üstüne üstlük, Sendikaların son günlerde Bakan, Başbakan ve değişif platformlarda yaptıkları girişimler ve basın bildirilerinde, 4046 ile Araştırmacı olanları yıllardır yaşadıkları sorunları görmezlikten gelip, sadece 663 le araştırmacı olanların sorunları varmışcasına lanse etmelerini Allah'a havale ediyorum.
Saygılarımla.
H.Ş
Araştırmacı
(***)  Çalışmayı yapan arkadaşın ismi bizde olup isminin yayınlanmasını talep ederse ismini yayınlayacağız

2 comments

Adsız
10 Şubat 2012 14:41

4046 sayılı yasaya göre başka kurumlara giden Araştırmacı (ö) lerden yeni kurumlarında işe başladıktan sonra gene 4046 sayılı yasanın 22 maddesine göre geörevlerine dönebilirler ibaresinden kaç arkadaş yeniden görev aldı bilen varmı teşekkürler.

4046 LI ARAŞTIRMACI
3 Temmuz 2012 16:26

Merhabalar,

Ben yıllarca çalıştığım KİT'e emeğimi verdim, alınterimi verdim. Katmadeğer yarattık herkesle beraber. Bizim sayemizde kurumumuz değerlendi ve iyi bir fiyata özelleşti. Eski kurumumda hiyerarşide 2 numaralı görevden Araştırmacı olarak 4046 nın 22. maddesine göre bir başka kuruma naklen atandım. Şahsa bağlı haklar deniliyor ve 3 yılla sınırlandırılıyor. 3 yıl sonunda maaşınız ilk gendiğiniz gündeki maaşa dönüyor. Neden artış yapıyorsunuz ki o zaman demezlermi? Ödemelerimizi her şeyimizi ona göre ayarladık. 37. ayda 3 yıl öncesine dönüş ne kadar acı değilmi? Diğer kanunlara göre araştırmacı olarak atananlara 3 yıl sınırı yok. Bizlerin bir suçumu var ki, neden 3 yıl. Şu anda benimle aynı unvanda olan emsal bir arkadaşım araştırmacı olarak gelse 2000 TL net fark var. 3 yıl dolduğunda 3500 Tl fark olacak. Çünkü biz geriye döneceğiz onlar ileriye gidecek.Lütfen sesimizi duyun, duyurun. Tüm araştırmacıları şahsa bağlı kadro yapıp emekli oluncaya kadar eski unvanlarına göre maaş ödense ya da bir başka formül. Mazlumların ahını duyun duyurun lütfen.

Yorum Gönder

Yazı Arşivi