ARAŞTIRMACI UNVANLI PERSONELİN SIKINTISI BÜYÜK
- Çarşamba, 16 Ocak 2013 06:45 tarihinde yayınlandı.
Çeşitli sebeplerle görevlerinden alınarak "Araştırmacı” kadrolarına atanan personel, çok belirgin mali kayba uğramasına, emsali personel ve kadrolara göre aleyhlerine olacak şekilde ücret farkının açılmasına rağmen, bu durumun çözümü konusunda hiç bir makam harekete geçmemiştir.
Özellikle 2011 yılında çıkarılan Kanun Hükmünde Kararnameler ile çok sayıda kurumun teşkilat yapısında değişiklik yapılmış, genellikle Şube Müdürü ve üstü kadrolarda görev yapanlar re’sen görevlerinden alınarak, yeni ihdas edilen şahsa bağlı "Bakanlık Müşaviri", "Müsteşarlık Müşaviri", "Başkanlık Müşaviri", "Müşavir" ve daha çok da "Araştırmacı" unvanlı kadrolara atanmışlardı.
633, 635, 636, 640, 644, 645, 649, 655, 656, 657, 662, 663, 664 ve 665 sayılı KHK'lar ile çok sayıda "Araştırmacı" kadrosu ihdas edilmiş ve bu kadroların önemli bir kısmına “Şube Müdürü” olanlar atanmıştı. Şube Müdürüne göre daha üst sayılan unvanlarda bulunanlar ise genellikle “Bakanlık Müşaviri” kadrolarına atanmışlardı.
Kadrosu kaldırılan Şube Müdürlerinin mali haklarına ne oldu?
Kaldırılan veya yeniden düzenlenen kadrolarda istihdam edilen diğer unvanlı personel gibi, Şube Müdürleri de kendileri için öngörülen kadrolara hiç bir işleme gerek duyulmadan atanmış sayıldılar.
"Araştırmacı" olan Şube Müdürlerine, atanmış sayıldıkları tarih itibarıyla eski kadrolarına ilişkin olarak en son ayda aldıkları aylık, ek gösterge, her türlü zam ve tazminatlar, makam, görev ve temsil tazminatları, ek ödeme, ikramiye (bir aya isabet eden tutar) ve sözleşme ücretleri ile diğer mali hakları (ilgili mevzuatı uyarınca fiili çalışmaya bağlı fazla mesai ücreti ile fiilen yapılan ders karşılığı ödenen ek ders ücreti hariç) toplamının net tutarının (bu tutar sabit bir değer olarak esas alınır), atandıkları veya atanmış sayıldıkları yeni kadroları için öngörülen aylık, ek gösterge, her türlü zam ve tazminatlar, makam, görev ve temsil tazminatları, ek ödeme, ikramiye (bir aya isabet eden tutar) ve ücretleri ile diğer mali hakları (ilgili mevzuatı uyarınca fiili çalışmaya bağlı fazla mesai ücreti ile fiilen yapılan ders karşılığı ödenen ek ders ücreti hariç) toplamının net tutarından fazla olması halinde aradaki fark tutarı, farklılık giderilinceye kadar atandıkları veya atanmış sayıldıkları kadrolarda kaldıkları sürece herhangi bir vergi ve kesintiye tabi tutulmaksızın tazminat olarak ödenmeye devam edildi.
Kadrosu kaldırılan Şube Müdürleri zararda mı?
Kadrosu kaldırılan Şube Müdürlerinin yaşadığı haksız uygulamayı daha net görebilmek için, birlikte çalışmakta iken kadroları aynı düzenlemelerle kaldırılan unvanlardan biri olan ve "Bakanlık Müşaviri" olarak atanan Daire Başkanları ile kıyaslama yaptık.
-2011 yılında aynı kurumda birlikte çalışan Şube Müdürü ile Daire Başkanı arasında o tarihte yaklaşık 1000.-TL maaş farkı bulunmaktaydı.
-2011 yılında yürürlüğe konulan KHK’ların bir kısmı ile Şube Müdürleri “Araştırmacı”, Daire Başkanları da “Bakanlık Müşaviri” olarak atandı.
-Her iki personel hakkında, 01.01.2012 tarihinden itibaren yeni kadrolarına ilişkin mali haklar uygulanmak suretiyle fark tazminatı belirlendi. Şube Müdürü maaşı Araştırmacı maaşından yüksek olduğu için, bu personel eski ücretine göre belirlenen farkı tazminatını almaya başladı, aylık gelirinde herhangi bir artış olmadı ve maaşına zam yapılmadı.
Müşavir maaşına 01.01.2012 tarihinden geçerli yapılan yüksek oranlı artış nedeniyle, Daire Başkanları kendi maaşlarından yüksek olan Müşavir aylığını almaya başladı.
Böylelikle, 2011 yılında Şube Müdürü (Araştırmacı) ile Daire Başkanı (Müşavir) arasında 1.000.-TL olan maaş farkı 01.01.2012'de yaklaşık 2.500.-TL’ye çıktı.
-2012 Temmuz ve 2013 Ocak zamları sonucunda Araştırmacı maaşının ulaştığı seviye 2012 öncesi Şube Müdürü maaşından düşük kaldığından, Araştırmacı (Şube Müdürü) bu zamlardan faydalanamadığından eski ücretini almaya devam etmektedir. 2011 yılındaki amiri Daire Başkanı ise Müşavir olarak gelen tüm zamlardan faydalanmaktadır. Ocak 2013 ücret artışından sonra, Şube Müdürü ile Daire Başkanı arasındaki maaş farkı yaklaşık 3.000.-TL'ye ulaştı.
-2011 yılında başka kurumlarda Şube Müdürü olarak çalışan ve hala bu görevi yürüten emsali personelin maaşı ise bugüne kadar yaklaşık 500.-TL artış gösterdi. Araştırmacı (Şube Müdürü) ise bu yıl yapılacak zamlardan yararlanamayacak ve eski unvanındaki personelden çok düşük aylık almış olacaklar.
Bu durum sadece Şube Müdürleri için geçerli değil.
Kapatılan ya da teşkilat yapısı değiştirildiği için Araştırmacı kadrosuna atanan diğer unvanlardaki personel de benzer mali kayıpları yaşamaktadırlar. Bunlar arasında bazı kurumların il müdürleri, ilçe müdürleri ve müdür yardımcıları da bulunmaktadır.
Öte yandan, özelleştirilen kurumlar açısından olaya bakıldığında ise, Araştırmacı kadrolarına daha yoğun atamalar yapıldığı ve sadece Şube Müdürlerinin değil, bu düzeydeki ve daha üst düzeydeki personelin neredeyse tamamının bu şekilde atandığını ve benzer sorunları yaşadıklarını görmekteyiz.
Sorun çözülemez mi?
Araştırmacı kadrosuna atanarak özellikle mali haklar bakımından mağduriyet yaşamış olan personelin bazılarının, kurum içerisinde daha üst kadrolara atanma ya da başka kurumlara geçme suretiyle sorunlarına çözüm yolu aramaları söz konusu olmuşsa da, bu sayı çok sınırlı kalmıştır.
Yasal düzenlemeler sonucu oluşan bir durum olması nedeniyle, idari yargıda çözüm yolu bulunamadığından, konu çeşitli yollarla Anayasa Mahkemesine intikal etmiş, ancak bugüne kadar verilen kararlar düzenlemelerin iptali yönünde olmamıştır.
Bu nedenle, yapılan atamalardan ve mali hakların sonraki uygulanışına ilişkin düzenlemeden kaynaklanan mağduriyetlerin ortadan kaldırılması, ancak yasal düzenleme ile mümkün olabilecek haline gelmiştir.
Bir çok kurumda durum bu halde iken, Meclis gündeminde olan ve "Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumunun" kapatılarak personelinin Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığına devrini öngören Kanun Tasarısında, personelin bir kısmı için şahsa bağlı kadro ve haklar getirilirken, bazı personel için ise haklarında hiçbir kayıp yaşanmayacak kadrolara atanmaları öngörülmektedir.
Kurumların kapatılması, birleştirilmesi, yeniden oluşturulması gibi işlemlerde, resen görevlerinden alınan personelin mağdur edilmesinin önüne geçilecek tedbirlerin alınması, personel arasında unvandan kaynaklı ayrım yapılmaması, öngörülemeyen bazı durumların ortaya çıkması halinde telafi edici tedbirlerin alınmasına açık olunması da hukuk devletinin bir zorunluluğudur. Öte yandan, farklı kurum personeli için farklı hak verme sonucunu doğuracak şekilde hareket edilmesinin de eşitlik ilkelerine uygun olmayacağı değerlendirilmektedir.
Bu nedenle, “Araştırmacı” kadrosunda bulunanların önceki görevlerine denk unvanlar için zaman içerisinde yapılmış ücret artışlarından yararlanmalarına yönelik bir düzenlemenin hayata geçirilmesi yolunda, Meclis gündemindeki Kanun Tasarısının uğranılan haksızlıkların görülmesini sağlamasını umuyoruz.
01.01.2013 maaşları ne kadar?
25 yıllık hizmeti bulunan, 1 inci derecenin 4 üncü kademesinden aylık almakta olan, bekar ve çocuksuz personel açısından hesaplama yapıldığında;
Araştırmacı : 2.159.-TL.
Şube Müdürü : 3.068.-TL.
Daire Başkanı : 5.144.-TL.
Bakanlık Müşaviri : 5.334.-TL.
aldıkları görülmekte, diğer unvan olan Dire Başkanı 5.334.TL. alırken, Şube Müdürü Araştırmacı kadrosunda 2.159.-TL. almaktadır. Oysa ki, bu iki personel arasında, 2011 yılında 1.000.-TL'den daha az bir maaş farkı vardı.
5 comments
S.a arkadaşlar Herkesin kendine göre adaletsiz bir hesabı varsa Allah'ında bir hesabı vardır. zalimin veya zalimlerin yaptığı hiç bir zaman yanlarına kalmaz ben bir kitap okumuştum adalet firarda diye 15 yıl sonra gerçek suçlu tespit edildi.
İTİRAZIN KONUSU : 2.7.1993 günlü, 485 sayılı Gümrük Müsteşarlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’ye 9.2.2006 günlü, 5456 sayılı Yasa’nın 1. maddesiyle eklenen geçici 10. maddenin Anayasa’nın Başlangıcı ile 2. ve 36. maddelerine aykırı olduğu savıyla iptali istemidir.
I- OLAY
Gümrük ve Muhafaza Başmüdürü olarak görev yapan davacının, Müsteşarlık Müşavirliğine atanmasına ilişkin işlemin iptali istemiyle açılan davada itiraz konusu kuralın Anayasa’ya aykırı olduğu kanısına varan Mahkeme, iptali için başvurmuştur.
VI- SONUÇ
2.7.1993 günlü, 485 sayılı Gümrük Müsteşarlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’ye 9.2.2006 günlü, 5456 sayılı Yasa’nın 1. maddesiyle eklenen Geçici 10. maddenin ikinci fıkrasının birinci tümcesinin Anayasa’ya aykırı olduğuna ve İPTALİNE, Haşim KILIÇ’ın karşıoyu ve OYÇOKLUĞUYLA, 4.2.2010 gününde karar verildi.
İNŞALLAH BİRGÜN ADİL BİR HAKİM ORTAYA ÇIKARDA BİZİMKİDE DÖNER
Bu günkü Resmi Gazetede, Anayasa Mahkemesi KHK 'lerin kişinin özlük haklarıyla ilgili olamayacağı kararını yayınladı.bizim özlük haklarımız khk ile elimizden alınmıştı.arkadaşlar birazda olsa umut ışığı doğdu galiba.
SAYIN ARAŞTIRMACI ARKADAŞLAR 22.10.2013 TARİHİNDE FATİH ALTAYLI VE ALİ TEZER ÇALIŞANLARIN SORUNLARINI DİLE GETİRMEKTEDİR.KAÇ ARAŞTIRMACI ARKADAŞ NAİL GÖNDERDİ,VEYA ARAŞTIRMACILARIN SORUNLARI İLE İLGİLİ TALEPTE BULUNARAK PPROGAMDA DERNEK BAŞKANI KONUYU DİLE GETİRİP FARKINDALIK,GÜNCELEMELER YAPILMALIDIR.BİLGİLERİNİZE,
khk ile özlük hakları düzenlenemez denilmekte,sağlık idarecilerinin kurumları kapatılmadı,özelleşmedi,zarar etmediği,başarısız olmadıkları halde khk ile düzenlendi.milli eğitimde ve türk silahlı kuvvetlerinde leyhte düzenlenirken sağlık idarecilerinde aleyhte düzenlendi.bunun için davası devam eden araştırmacı arkadaşlar bunu mahkemelere sunmaları ve yeniden dava açılması gerekmezmi.
2011 den beri kurum içerisinde ve ailemize karşı mahçup ve zafiyet içerisindeyiz.14 yıl il müdür yardımcısı olarak görev yaptım bir anda kendimi ARAŞTARMACI olarak buldum AÇILIMININDA NE OLDUĞU belli değil.aldığım maaş 2011 de kaldı çocuklarıma isdediklerini karşılıyamadım,refah düzeyim düştü.kurum içerisinde alay konusu olduk.işlere olan sabrım tükendi.cesaretsiz kaldım.BİZE BUNU REVA GÖRENLERİ YÜCE ALLAHIMA HAVALE EDİYORUM BUDURUMUMUZA SEBEB OLANLARI YÜCE TANRIM BİLDİYİ GİBİ YAPSIN.