5 Aralık 2013 Perşembe

SAĞLIK ARAŞTIRMACILARININ MALİ HAKLARININ KISMI DÜZENLEMESİ MECLİSTE KABUL EDİLDİ

663 Sayılı KHK'da değişiklik öngören tasarının arastırmacıları ilgilendiren maddesi aşağıdaki şekilde TBMM Genel Kurulunun 04.12.2013  tarihli oturumunda kabul edilmiştir

MADDE 8- 663 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 13- (1) Bu Kanun Hükmünde Kararnameye göre araştırmacı kadrolarına atanmış sayılanlara, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bu kadrolara atanmadan önceki
kadrolarına ait mali haklar, bu kadroda kaldıkları sürece ödenir. Ancak bunların döner sermaye ek ödemeleri, 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 9 uncu maddesinde önceki kadroları için belirlenen ek ödeme miktarı kadar ödenir.”


Görüşmeler esnasında maddenin diğer KHK'lar ile araştırmacı olanları da kapsaması, yürürlük tarihinin 02.11.2011 olması  gibi hususlarda verilen önergeler ise red edilmiştir.

Tasarı üzerinde yapılan görüşmeler önergeler ve oylama sonucu ile ilgili tutanak yazımızın devamındadır.




BAŞKAN - Sayın milletvekilleri, Türkiye Büyük Millet Meclisinin 25'inci Birleşiminin Sekizinci Oturumunu açıyorum.
480 sıra sayılı Kanun Tasarısı'nın görüşmelerine devam edeceğiz.
Komisyon ve Hükûmet burada.
Madde 8'de üç adet önerge vardır, sırasıyla okutup işleme alıyorum.
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
Görüşülmekte olan 480'e 1'inci Ek sıra sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile Mersin Milletvekili Sayın Aytuğ Atıcı ve 16 Milletvekilinin; Üniversite Öğretim Elemanları ile Sağlık Hizmetleri ve Yardımcı Sağlık Hizmetleri Sınıfında Çalışan Personelin Tam Süre Çalışmasına ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi, İstanbul Milletvekili Sayın Mahmut Tanal'ın; Organ ve Doku Alınması, Saklanması ve Nakli Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi, İstanbul Milletvekilleri Sayın Mahmut Tanal ve Sayın Mustafa Sezgin Tanrıkulu'nun; Sağlık Hizmetleri Temel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi, Tokat Milletvekili Sayın Orhan Düzgün'ün; Devlet Memurları Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi, İstanbul Milletvekili Sayın Mahmut Tanal'ın; Tababet ve Şuabatı San'atlarının Tarzı İcrasına Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi ile Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu (1/791, 2/159, 2/401, 2/592, 2/769, 2/1049)'nun 8. Maddesinin aşağıdaki şekilde değiştirilmesini teklif ederiz.
Aytuğ Atıcı Özgür Özel Nurettin Demir
Mersin Manisa Muğla
Süleyman Çelebi Haydar Akar
İstanbul Kocaeli
MADDE 8- 663 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 13- (1) Bu Kanun Hükmünde Kararnameye göre araştırmacı kadrolarına atanmış sayılanlara, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bu kadrolara atanmadan önceki kadrolarına ait mali haklar, bu kadroda kaldıkları sürece eksiksiz ödenir. Ancak bunların döner sermaye ek ödemeleri, 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 9 uncu maddesinde önceki kadroları için belirlenen ek ödeme miktarı kadar ödenir."
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
480'e 1 'inci Ek sıra sayılı Torba Kanunun 8. Maddesinde yer alan "Bu Kanun Hükmünde Kararnameye göre" ibaresinden önce gelmek üzere "Diğer kanunlar ve" ibaresinin eklenmesini arz ve teklif ederiz.
İdris Baluken Pervin Buldan Murat Bozlak
Bingöl Iğdır Adana
Demir Çelik Özdal Üçer Hasip Kaplan
Muş Van Şırnak
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
Görüşülmekte olan 480 sıra sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşların Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısının 8. Maddesinde geçen "bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren" ibaresinin madde metninden çıkarılmasını arz ve teklif ederiz.
S. Nevzat Korkmaz Alim Işık Emin Çınar
Isparta Kütahya Kastamonu
Cemalettin Şimşek Ali Öz Hasan Hüseyin Türkoğlu
Samsun Mersin Osmaniye
BAŞKAN - Komisyon katılıyor mu?
SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONU BAŞKAN VEKİLİ TÜRKAN DAĞOĞLU (İstanbul) - Katılamıyoruz efendim.
BAŞKAN - Hükûmet katılıyor mu?
SAĞLIK BAKANI MEHMET MÜEZZİNOĞLU (Edirne) - Katılmıyoruz Sayın Başkan.
BAŞKAN - Mersin Milletvekili Sayın Ali Öz.
Buyurun. (MHP sıralarından alkışlar)
ALİ ÖZ (Mersin) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; yirmi dört aydır üzerinde yoğun bir şekilde tartışılan özellikle 663 sayılı Kanun Hükmündeki Kararname'yle, yıllardır Sağlık Bakanlığının değişik kademelerinde idari görevlerde bulunmuş olan, görevlerini yapan ve bir anda kendilerinin neye uğradığını şaşıran çok sayıda araştırmacının sorunlarıyla alakalı bu yasal düzenleme yerinde olmuştur. Ancak tabii ki, burada şunu ifade etmeden geçmemek lazım: Aslında Türkiye'de sağlık sisteminde gerçekten ciddi manada ele alınması gereken, düzeltilmesi gereken çok fazla yer olduğu da aşikârdır. Bugün Kamu Hastaneleri Birliği yapısı içerisinde aynı görevlere başka branşlarda bu konuyla alakası olmayan birtakım insanların gelip atandıkları hepimizin bildiği bir gerçektir. Aslında ileriki dönemlerde bunların da yeniden başımıza ciddi sorunlar çıkaracağı da aşikârdır.
Bu ülkede sağlık idaresi bölümü mezunu olan o kadar insan varken onların bu tip görevlere atanmayıp, özellikle araştırmacı kadrosu verildikten sonra, sağlık hizmetleri bölümü mezunu, gerçekten hastane idaresinden anlayan, hastanede müdürlük yapan insanların saf dışı bırakılmış olması, Adalet ve Kalkınma Partisinin aslında sağlık çalışanlarına ve kendisiyle on bir yıldır birlikte yürütmüş oldukları, Sağlıktaki Dönüşüm Projesi'ni beraber yürüttüğü bu

insanlara yapmış olduğu büyük bir haksızlıktır. Her ne kadar yasayla bugün mali hakları tekrar geriye veriliyor olsa da aslında daha önce araştırmacı statüsüne atananların, boşa düşürülen bu insanların mali hak kayıplarına uğramasının sorumlusu yine Adalet ve Kalkınma Partisidir. Diğer başka bakanlıklara bağlı kadrolarda bulunup araştırmacı statüsüne atananlar aynı haklara sahip araştırmacı statüsündeyken, Sağlık Bakanlığı araştırmacılarının üvey evlat muamelesi görmesi ve farklı değerlendirilmesi, maalesef, üzülerek ifade ediyorum ki iktidarınızın onlara karşı yapmış olduğu bir haksızlıktır ama geç de olsa uzun süreli bir uğraştan sonra, gerek araştırmacı derneklerinin gerek iktidar partisi içerisindeki konuya hâkim milletvekillerinin gerekse muhalefet partisindeki milletvekillerinin bu konuyla alakalı ısrarcı tavır ve tutumları, her defasında "maliye engeline takılıyor" diye bahane edilmiş olsa da bugün ortaklaşa böyle bir kararın çıkmış olması ve bu insanların haklarının geriye iade edilmesi de sevindiricidir. Bundan sonraki süreçte beklentimiz: Türkiye'de araştırmacı kim olacak? Eğer bir hastane müdürünün -daha önceki şekliyle- veya bir sağlık şube müdür yardımcısının, bir sağlık müdürlüğünde görevli birisinin bir evladının kendisine "Baba ben araştırmacı olmak istiyorum, hangi okulu bitirmem gerekiyor?" sorusuna vereceği cevabı bilememesi de aslında hepimizin ayıbıdır diye düşünüyorum. "Araştırmacı" adı altında böyle bir kadro ihdas etmek ve bu insanların gerçekten hak etmiş olduğu görevlerden bir kanun değişikliğiyle el çektirilmesinin doğru olmadığı kanaatindeyim.
Tabii ki araştırmacıların verdiğimiz önergeyle düzeltilmesini istediğimiz tarafı da şudur: Bu insanlar gerçekten iki yıldır mali haklarından mahrum edilmişlerdir. Biz, daha önce, bir yasayla bunları, kendi mağduriyetimizi, 663 sayılı Kanun Hükmündeki Kararnameyle bu Parlamentonun almış olduğu kararla yaptık. Aradan geçen iki yıl sonra biz dedik ki: "Pardon, biz yanlış yapmışız. Biz size haksızlık etmişiz. O yüzden kanunla tekrardan sizin haklarınızı iade ediyoruz."
O yüzden, biz, önergemizde, aradan geçen yirmi dört aylık bunların mağduriyet yaşadıkları süreyi göz önünde bulundurarak araştırmacı olarak atandıkları ilk tarihten itibaren mali haklarının kendilerine iade edilmesinin daha doğru olacağı kanaatindeyiz.
Bu düşüncelerle yüce Meclisi saygılarımla selamlıyorum. (MHP sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Öz.
Önergeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler… Kabul etmeyenler… Kabul edilmemiştir.
Diğer önergeyi okutuyorum:
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
480'e 1 'inci Ek sıra sayılı Torba Kanunun 8. Maddesinde yer alan "Bu Kanun Hükmünde Kararnameye göre" ibaresinden önce gelmek üzere "Diğer kanunlar ve" ibaresinin eklenmesini arz ve teklif ederiz.
Murat Bozlak (Adana) ve arkadaşları
BAŞKAN - Komisyon katılıyor mu?
SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONU BAŞKAN VEKİLİ TÜRKAN DAĞOĞLU (İstanbul) - Katılamıyoruz efendim.
BAŞKAN - Hükûmet?
SAĞLIK BAKANI MEHMET MÜEZZİNOĞLU (Edirne) - Katılamıyoruz Başkan.
PERVİN BULDAN (Iğdır) - Gerekçe Başkanım.
BAŞKAN - Gerekçeyi okutuyorum:
Gerekçe: Bakanlıkların aynı veya yakın dönemde çıkan diğer kamu hükmünde kararnameleri incelendiğinde görülmektedir ki, hiç birinde şube müdürü kadroları araştırmacı kadrosuna dönüştürülmemiştir. Araştırmacıların sosyal yaşamları düşünüldüğünde maaşlarının dondurulmuş olması sorunlar yaşatmaktadır.
Sorunların giderilebilmesi için tasarı metninin değiştirilmesi gerekmektedir.
BAŞKAN - Önergeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler… Kabul etmeyenler… Kabul edilmemiştir.
Diğer önergeyi okutuyorum:
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına
Görüşülmekte olan 480'e l'inci Ek sıra sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı ile Mersin Milletvekili Aytuğ Atıcı ve 16 Milletvekilinin; Üniversite Öğretim Elemanları ile Sağlık Hizmetleri ve Yardımcı Sağlık Hizmetleri Sınıfında Çalışan Personelin Tam Süre Çalışmasına ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi, İstanbul Milletvekili Mahmut Tanal'ın; Organ ve Doku Alınması, Saklanması ve Nakli Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi, İstanbul Milletvekilleri Mahmut Tanal ve Mustafa Sezgin Tanrıkulu'nun; Sağlık Hizmetleri Temel Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi, Tokat Milletvekili Orhan Düzgün'ün; Devlet Memurları Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi, İstanbul Milletvekili Mahmut Tanal'ın; Tababet ve Şuabatı San'atlarının Tarzı İcrasına Dair Kanunda Değişiklik Yapılmasına
59

Dair Kanun Teklifi ile Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu Raporu (1/791, 2/159, 2/401, 2/592, 2/769, 2/1049)'nun 8. Maddesinin aşağıdaki şekilde değiştirilmesini teklif ederiz.
Haydar Akar (Kocaeli) ve arkadaşları
MADDE 8- 663 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
"GEÇİCİ MADDE 13- (1) Bu Kanun Hükmünde Kararnameye göre araştırmacı kadrolarına atanmış sayılanlara, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bu kadrolara atanmadan önceki kadrolarına ait mali haklar, bu kadroda kaldıkları sürece eksiksiz ödenir. Ancak bunların döner sermaye ek ödemeleri, 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 9 uncu maddesinde önceki kadroları için belirlenen ek ödeme miktarı kadar ödenir."
BAŞKAN - Komisyon katılıyor musunuz?
SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONU BAŞKAN VEKİLİ TÜRKAN DAĞOĞLU (İstanbul) - Katılamıyoruz efendim.
BAŞKAN - Hükûmet?
SAĞLIK BAKANI MEHMET MÜEZZİNOĞLU (Edirne) - Katılamıyoruz Sayın Başkan.
BAŞKAN - Hatay Milletvekili Sayın Mehmet Ali Ediboğlu, buyurunuz. (CHP sıralarından alkışlar)
MEHMET ALİ EDİBOĞLU (Hatay) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 8'inci madde üzerinde söz aldım. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Sağlık Bakanlığı merkez ve taşra teşkilatında görev yapan il sağlık müdür yardımcısı, şube müdürü, hastane müdürü ve müdür yardımcıları, 02/11/2011 tarihinde 633 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile bir gece yarısı operasyonuyla, binlerce kişi de mağdur edilerek araştırmacı kadrosuna alınmışlardı. Araştırmacı kadrosuna atanan kamu görevlileri, hem kariyer anlamında bir düşüş yaşamış hem de mali açıdan aylık ve yıllık gelirlerinde yüzde 50'ye kadar bir azalma söz konusu olmuştu. Araştırmacı unvanlı kadrolara atanan personelin bu kadroya atanmadan önce yararlandığı ek gösterge, özel hizmet tazminatı, ek ödeme benzeri maaş, unsur ve kalemlerinden araştırmacı kadrosuna atandığında yararlanamamış ve büyük mağduriyetler içinde olmuşlardır. Önceki Sağlık Bakanı hangi gerekçelerle insanları mağdur ettiğini, sağlık hizmetini tekrar parçalı bir hâle getirdiği sorusunu hiçbir şekilde cevaplayamamış ve cevabını veremediği bu soru bugüne kadar da cevapsız kalmaya devam etmiştir.
Araştırmacı kadrosunda bulunup mağdur edilenler 02/11/2011 tarihinden beri sürekli olarak, gerek bakanlık gerek sendikalar düzeyinde girişimlerde bulunmuş, bugüne kadar "Sorunlarınızı çözdük, çözüyoruz." diye boş vaatlerle kandırılmaya çalışılmış, gerek Sağlık Bakanlığı gerekse bürokratları "Hata yapmadık." havasına bürünmüşlerdir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; şimdi, anlaşıldığı kadarıyla bu hata Sağlık Bakanlığı ve bürokratlarınca kabul edilmiş, araştırmacı kadrosuna atanan bürokratlar, bundan önce hangi unvanda görev yapıyor ise o unvanda şu an görev yaptığı kadar ücret alacak şekilde bir düzenlemeye yer verilmiştir. Değerli milletvekilleri, bu yeni düzenlemeye yer verilmiş olması ile Sağlık Bakanlığı hatasını kabul etmiş olmaktadır. Peki, bütün bu mağduriyetlere neden olan sorumlular nasıl rahat uyuyacaklar? Ayrıca kanun hükmünde kararnameyle araştırmacı kadrolarına atanan personelin ücretlerinin dondurulması ile araştırmacıların yaklaşık iki yıldır oluşan hak kayıplarını nasıl giderecekler? Hükûmet onların kariyer anlamında, ücretler anlamında oluşan bu mağduriyetlerini, kırgınlıklarını ve psikolojik rahatsızlıklarını nasıl izah edecek? Biz bu düzenlemeyi yeterli bulmuyor, araştırmacılara önceki unvanlarının da iade edilmesi gerektiğini de düşünüyoruz.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; aslında mevcut AKP Hükûmeti yalnız araştırmacı kadrosunda olanları değil, bu on bir yıllık sürede çalışan bütün kesimleri de mağdur etmiştir. Bu mağdur edilen sınıflar içinde yara hâlini almış ve âdeta kangrene dönüşmüş bir sorunu da açıklama istiyorum. Kamuda "yardımcı hizmetler" olarak adlandırılan ancak deve mi, kuş mu olduğu hâlâ tanımlanamayan bir sınıfın sorunlarına da parmak basmak istiyorum. Bilindiği gibi, yardımcı hizmetler sınıfında görev yapan kamu görevlilerinin görev tanımında "Yardımcı hizmetler sınıfı, kurumlarda her türlü yazı ve dosya dağıtmak ve toplamak gibi hizmetler ile lüzumu görüldüğü alanlarda yardımcı hizmetleri ifa ile görevlidir." diye tanımlanmaktadır, oysa artık kamu idareleri, hizmet satın alımı yolu ile bu işlerin hepsini taşeron şirketlere gördürmektedirler. Bu durumda hem yardımcı hizmetler sınıfında görev yapan kamu görevlileri pasif bir şekilde bekletilmekte hem de memur açığını kapatabilmek için yeni alımlar yapılmaktadır. Bu durum ise devlete maliyeti artırmakta olup çok düşük verimler alınmasına da neden olmakta, ayrıca engelli kadrosundan işe giren personeller de bu sınıfa verilerek engellerine bir engel daha katılmaktadır. Engelli olan bu kamu çalışanlarımızın bu sınıfta görev yaptırılmaları vicdani olarak bizleri de rahatsız etmektedir. 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'na tabi on hizmet sınıfından biri olan ve sayıları 170 bini bulan yardımcı hizmetler sınıfında çalışan kamu görevlilerinin, şu zamana kadar bir meslek grubu olarak tanımlanmadığı da bilinmektedir. Yine artık, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 36'ncı maddesinin (8)'inci fıkrasına eklenen bir başka fıkra ile birçok kurum, temizlik, kalorifer yakma gibi işlerini yani
yardımcı hizmetler sınıfının yapması gereken işleri ihale yoluyla yaptırmakta olup yardımcı hizmetler sınıfında memura ihtiyaç duyulmamaktadır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; artık Hükûmet, sürekli olarak görmezden gelinen 657 sayılı devlet memurlarının on hizmet sınıfından biri olan ancak meslek grubu olarak tanımadığı, yardımcı hizmetler sınıfı çalışanlarının feryadını duymak ve çare bulmak zorundadır. Gelin hep beraber Hükûmetiyle muhalefetiyle bu feryada kulak verelim, çare olalım.
Hepinize saygılar sunuyorum. (CHP sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Ediboğlu.
Önergeyi oylarınıza…
AYTUĞ ATICI (Mersin) - Karar yeter sayısı!
BAŞKAN - Karar yeter sayısı arayacağım. Arkadaşlar sayar mısınız?
Önergeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler… Kabul etmeyenler…
Karar yeter sayısı vardır.
Önerge kabul edilmemiştir.
Maddeyi oylarınıza sunuyorum: Kabul edenler… Kabul etmeyenler… Kabul edilmiştir.

2 comments

mehmet
8 Ocak 2014 17:10

burdaki hata ek ödemenin döner sermayeyi zaten geçtiği iddiasıdır.benim döner sermayem her zaman sabit yani ek ödemeden fazlaydı madem maaşta eski kadro ile ödemeler devam edecek döner sermayedede olması gerekirdi.Ancak biz bu kadarını da beklemiyorduk diyeceklere hak veriyorum.ama bu demek değildirki işlem tamam bu kadar yeter mücadeleye devam edilmeli ve mümkünse şu an kadrosunda kalınmış gibi dönersermaye alınması için girişimlerde bulunulmalıdır teşekkürler emeğiniz için

Yorum Gönder